Ευθύνη Νέων

Η Ευθύνη των νέων

Επιμέλεια: Χριστόφορος Βλάχος, φιλόλογος

Αντιλαμβανόμαστε όλοι πάρα πολύ καλά σήμερα πόσο βαριά είναι η ευθύνη των νέων, μολονότι οι ίδιοι δεν είναι υπαίτιοι για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία.

Μπορεί, ίσως, αυτό να ευσταθεί ως δικαιολογία, αλλά δεν απαλλάσσει τους νέους από την ευθύνη να προσπαθήσουν να λύσουν τα προβλήματα αυτά, αν θέλουν να αποφύγουν τα χειρότερα. Για το σκοπό αυτό χρειάζονται γνώσεις. Δεν θα αντιμετωπίσουν με επιτυχία οποιοδήποτε πρόβλημα, αν δεν ξέρουν τη φύση του προβλήματος, σε τι δηλαδή ακριβώς συνίσταται, ποια αίτια το προκαλούν ποιοι παράγοντες το επηρεάζουν, ποιες και πόσο σοβαρές είναι οι επιπτώσεις του. Μόνο με τη δύναμη της επιστημονικής γνώσης, θα μπορέσουν οι σημερινοί νέοι να κατανοήσουν τα σοβαρά και πολύπλοκα προβλήματα του καιρού μας, είτε έχουν σχέση με τη φύση είτε με την κοινωνική ζωή, και να τα αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά. Γι’ αυτό πρέπει να ενημερώνονται, να μορφώνονται και να ερευνούν διαρκώς.

Πολύτιμη πείρα μπορεί να συνεισφέρει και η πείρα των προηγούμενων γενιών, αν τη μελετήσουν και την αξιοποιήσουν σωστά. Μπορούν με αυτή να διδαχθούν πώς αντιμετωπίστηκαν κατά το παρελθόν παρόμοια προβλήματα, να διαπιστώσουν ποια λάθη έγιναν και να παραδειγματιστούν από αυτά. Άλλωστε, εκτός από την πείρα, υπάρχουν και τα δημιουργήματα του παρελθόντος, η ανεκτίμητη πολιτισμική περιουσία κάθε λαού. Αυτή την πολιτισμική περιουσία πρέπει οι νέοι να τη σεβαστούν και να στηριχτούν σ’ αυτήν κι όχι να τη σπαταλήσουν και να την καταστρέψουν. Είναι ευκολότερο να συνεχίζεις και να βελτιώνεις κάτι που υπάρχει παρά να το γκρεμίζει και να ξεκινάς από την αρχή. Με αυτή την αρχή, θα αποδώσουν περισσότερους καρπούς οι προσπάθειές τους για οικονομική ανάπτυξη και πολιτισμική δημιουργία.

Ο άνθρωπος δεν δημιουργεί πολιτισμό μόνος του, αλλά συνεργαζόμενος με τους άλλους, σε κλίμα αμοιβαίου σεβασμού, εμπιστοσύνης, δικαιοσύνης και ελευθερίας. Μόνο κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι άνθρωποι μπορούν να θέτουν κοινούς στόχους και να συναγωνίζονται για την εκπλήρωσή τους. Με αυτήν την προσέγγιση των ανθρώπων δεν αντιμετωπίζονται μόνο αποτελεσματικά τα προβλήματα, αλλά ενισχύονται οι μεταξύ τους δεσμοί, καθώς ο ένας συμπαραστέκεται στον άλλον και όλοι μαζί συνειδητοποιούν πως είναι σπουδαιότερα τα κοινά σημεία που τους ενώνουν και λιγότερο σημαντικές οι διαφορές που τους χωρίζουν. Όσο καλύτερα, λοιπόν, οι νέοι κατανοήσουν το αξίωμα αυτό, τόσο περισσότερες δυνατότητες θα έχουν να λύνουν ειρηνικά τις διαφορές και να περιορίζουν τις διακρίσεις που χωρίζουν τους ανθρώπους, χωρίς να καταφεύγουν στη βία.

Η ευθύνη των νέων είναι αναμφισβήτητα μεγάλη. Όμως, ο νόμος της εξέλιξης δεν αφήνει περιθώρια για υπεκφυγές. Πολλοί, με προφητική διάθεση, βιάζονται να προεξοφλήσουν την τύχη του κόσμου και μεμψιμοιρούν. Άλλοι πάλι δέχονται παθητικά, μοιρολατρικά όσα συμβαίνουν και θεωρούν κάθε προσπάθεια ματαιοπονία. Όλοι, όμως, αυτοί αγνοούν ή δεν θέλουν να παραδεχτούν ότι η ομορφιά της ζωής είναι ο αγώνας και μάλιστα ο αγώνας για ένα καλύτερο αύριο.

Σπυρίδων Κ. Κούτρας, Πειστικός Λόγος στην Έκθεση Ιδεών, Β’ έκδοση, εκδόσεις Σαββάλας, απόσπασμα

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (90 -100 λέξεις)

25 μονάδες

Β1. Να καταθέσετε την άποψή σας σε μία παράγραφο (80 -90 λέξεις) σχετικά με το περιεχόμενο του ακόλουθου αποσπάσματος από το κείμενο (3η παράγραφος): «Αυτή την πολιτισμική περιουσία πρέπει οι νέοι να τη σεβαστούν και να στηριχτούν σ’ αυτήν κι όχι να τη σπαταλήσουν και να την καταστρέψουν».

12 μονάδες

Β2. Να εντοπίσετε τον τρόπο και τα μέσα πειθούς (εφόσον υπάρχουν) στην 2η («Μπορεί, ίσως, αυτό… να ερευνούν διαρκώς») και στην 5η παράγραφο («Η ευθύνη των νέων… ένα καλύτερο αύριο»).

8 μονάδες

Β3. Σε ποιο κειμενικό είδος ανήκει το παραπάνω κείμενο; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας

 7 μονάδες

Β4.

α) να καταγράψετε τα συνώνυμα των παρακάτω λέξεων: επιπτώσεις, κατανοήσουν, συνεισφέρει, σπαταλήσουν, υπεκφυγές (Μονάδες 4)

β) να εντοπίσετε δύο λέξεις με αναφορική και άλλες δύο με μεταφορική σημασία (Μονάδες 4)

8 μονάδες

Γ. Αναγνωρίζετε ότι, στη σημερινή εποχή, οι νέοι έχουν πολλά προβλήματα, και μάλιστα τέτοια που είναι δυσεπίλυτα. Σε ένα δοκίμιο πειθούς 550- 600 λέξεων, να καταγράψετε τα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι νέοι σήμερα και να καταγράψετε ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που διαθέτουν που μπορούν να τους βοηθήσουν να τα επιλύσουν

40 μονάδες

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *